Droga 111
Na północ
Teraz mamy do wyboru trzy drogi. My ruszamy w kierunku północnym, aby dotrzeć do miasta z czwartym Stadionem. Po drodze mijamy pewien dom, w którym mieszka nijaka rodzina Winstrate. Są to cztery osoby, które pragną wyzwać nas na pojedynek. Jeżeli nasze Poki są w miarę dobre, warto przyjąć wyzwanie i zdobyć troszkę doświadczenia. Następnie idziemy na górę. Przejście blokują kamienie. Aby je usunąć powinniśmy użyć HM06. Dalej kierujemy się prosto, aż do rozwidlenia trasy. Na razie skręćmy w lewo.
Droga przez pustynię
Droga prosto, wiedzie przez pustynię, która na razie pozostaje terenem niezdobytym. Nie możemy przez nią przejść, gdyż nie mamy Go-Gogli, które dostaniemy w dalszym punkcie gry od dziecka Profesora Bircha. Na pustyni możemy znaleźć kilka przedmiotów, a także Ruiny i dwa Fossile. Są tu też unikalne Pokemony, które warto wcielić do swojej kolekcji, takie jak Cacnea czy Trapinch. Aby dostać skamielinę, należy skierować się na południowy wschód pustyni. Niestety, możemy wybrać tylko jedną z nich, co za tym idzie, drugiego prehistorycznego Poka otrzymamy jedynie drogą wymiany. Warto też sprawdzić pojedyncze kamienie, porozrzucane po całym obszarze w celu otrzymania jakiegoś przedmiotu.
Cudowna Wieża
W Pokemon Emerald czasem zobaczysz tajemniczą wieżę na środku pustyni i prawdopodobnie niedługo potem zorientujesz się, że skamielin nie ma tam, gdzie powinny znajdować się w Ruby i Sapphire! Aby je znaleźć, chwyć Kolarkę (Mach Bike) i wejdź do tej dziwnej wieży. Dostań się na szczyt, a będziesz mógł wybrać pomiędzy skamieliną Korzeń (Root) i Pazur (Claw), tak jak to miało miejsce wcześniej. W Emerald możesz znaleźć drugą skamielinę znacznie później w grze. Wieża pojawia się sporadycznie podczas wstępu lub opuszczania Drogi 111. Jeśli opuścisz ją bez zdobycia skamieniałości, wieża zniknie, ale odwiedzenie Fossil Maniaca na Drodze 114 uruchomi ponownie cykl pojawiania się wieży.